söndag, april 19

Men vad fan vet jag...

Har ju varit en hel del snack om Pirate bay och de där 30 miljonerna de skall betala i skadestånd. Själv tror jag att de där 30 är småpengar för grundarna av Pirate bay, så att betala blir nog inga problem. Men det är klart det skall överklagas i några år först, man skall ju utnyttja systemet till max så klart.
Men tänk om de åker in, hahahahha...hur fan skall de där datanördarna klara sig på kåken?

Det där med fildelning vet jag egentligen inte så mycket om, själv har jag bara lyckats ladda hem en enda platta...eller nästan iaf när det var 4% kvar så la mitt internet av så då sket jag i det och köpte den i affären. Vill jag ha en skiva så köper jag den, det är inte samma med en bränd. Jag vill ha en original skiva, vill bläddra bland bilder och texter etc. Jag tycker faktiskt att det är aningen fel att ladda hem musik och film utan att pröjsa någonting. Visst att skivor/dvd är dyrt men det är ju ändå musiker/skådisar som kanske lagt ner sin själ och en massa tid i det och då skall de ju givetvis ha betalt. Tänker mig hur det vore om jag hade lagat 3 rätters till 40 pers och de kom och bara snodde det från mig, det skulle ju kännas lite snopet. Kanske inte är riktigt samma grej men bra så nära.
Vilket jobb man än har så är det klart att man skall ha betalt för det man utfört, så även musik och film, eller?
Tycker folk kan ladda ner lagligt ist, dvs på sidor där man betalar fast det är betydligt billigare än tex ett album på Åhlens. Men jag är som sagt inget proffs inom området så vad fan vet jag....
Vad de än hittar på för lagar så kommer de som nu laddar hem att fortsätta med det, så egentligen kan de ju bara lägga ner alla försök att stoppa. Kostar bara en massa onödiga skattepengar, lägg det på "riktig" skol/dagis mat ist.

Mr P

8 kommentarer:

Anonym sa...

Om du ska jämföra en 3 rätters med fildelning så är det så här.Någon kollar in din trerätters och lagar exakt samma och du kan servera din mat och få betalt.

Anonym sa...

Om du ska låna en film av din syster och hon lämnar den till mig så att du kan hämta den när det passar dig så begår JAG ett brott som enligt svensk lag kan leda till fängelse i ett år och skadestånd för brott mot uphovsrätten.Det är precis vad PRB rättegången handlade om , får man förvara skyddat material eller inte.Svar nej,det blir löjligt dyrt.

Anonym sa...

Håller med föregående talare...

Anonym sa...

Rättegången handlade om fildelning...om jag har nåt, får jag ge det till dig, nej tydligen inte, du får inte ens låna.

Om du har ett recept kan du inte ge det till en kompis.

Anonym sa...

Som jag skrev: Men vad fan vet jag!

Mr P

Anonym sa...

Hehe, du såg statistiken? jävlar vilken pil, rakt UPP!!Men imorgon går det väl ner ien=(men jag fick uppleva det för en dag, tjoho!!
Å det tackar jag Marcin för=)

Kram BigSis

Anonym sa...

Apropå ... ser att du länkar till junkyard, jag har bl.a Eckö, G-unit kläder samt zooyork sneakers som allt säljs till inköpspris. Hör av er till norberg.linn@hotmail.com för bilder och priser.

Mr: P sa...

Tack men nej tack.

Mr P