torsdag, april 23

Världens godaste grillsås ta mig fan!

Nu när vi går mot sommaren så åker grillen fram i de flesta hem, finns nog inget som är så gott som just grillad mat. Allt blir kanoners på grillen, tom något så enkelt som korv smakar ju om möjligt ännu ljuvligare när den blir grillad.
Men man kan inte käka grillat utan min specialsås, kanske den godaste sås som finns. Min egen tolkning av en lokal delikatess, alla som jag bjudit på den har älskat den. Så jag tänkte att jag skulle vara lite vårsnäll mot mina läsare och ge er receptet på denna magiska sås, vad säger ni om det va?
Det är absolut ingen svår sås att göra men den är så jävla ljuvligt god så ni måste bara prova. Receptet är rätt så stort så det blir några flaskor, men det kommer gå åt, tro mig.

Du behöver följande:

1 Flaska hot chilisås (3dl)
1 Liten flaska ketchup
1 Burk honung
1/2 Flaska worchestersås
2 Gula lökar
5 Vitlöksklyftor
1-2 tsk grovmalen svartpeppar
1-2 tsk timjan (torkad)
1-2 tsk basilika (torkad)
1-2 tsk rosmarin (torkad)

Gör så här:

Hacka lök och vitlök fint. Smält honungen i vattenbad eller i micron. Häll chilisås och ketchup i en kastrull och tillsätt den smälta honungen. Blanda i gul och vitlök, och alla kryddorna. Låt koka upp. Låt sedan stå och småkoka i ca 30-40 minuter. (Det ska vara rätt så kryddstarkt.)
Häll på flaskor och in i kylen, går även att frysa.

Såsen är godast kall men kan även ätas varm eller ljummen. Passar till kött, fågel, körv, på pizzan, till nachos men även till en del fisk ex lax.

Hoppas det smakar / Mr P

1 kommentar:

Anonym sa...

Har en halvliter till salu typ 6 mån. gammal, smakar som den gjorde från början.Säljes till högstbjudande eller bytes mot nåt ätbart.