söndag, maj 24

Veckans recept. Ugnsbakad lax

Du behöver följande för 4 portioner:

Någon form av lax
1-2 rödlökar
2 pkt bacon
200 g kantareller eller färska champinjoner
2 dl cremé fraiche
1,5 dl vitt vin
1 msk smör
olivolja
salt peppar
(vitlök)
Gör så här:

Hacka rödlöken grovt och skiva svampen i mindre bitar. Tärna baconet grovt. Fräs lök, bacon och svamp i smör och olivolja. Häll på vinet och låt det koka in. Ta av det från plattan och blanda i cremé fraichen. Om man vill kan man pressa i en vitlöksklyfta, men det är lika gott utan.
Lägg laxen i en ugnsäker form, salta och peppra på laxen och bred blandningen över. Ställ in i mitten av ugnen på 165 grader i ca 20 minuter. (beroende på vilken sorts lax det är)
Servera med pressad potatis eller ris.

Lycka till / Mr P

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej gordon jnr!
Du verkar sitta på en gedigen recept-bank. Om jag nu någonsin får besök hem så skulle jag vilja bjuda mitt sällskap på Paella. Kan du ge några tips hur man lyckas..?

Ciao

Mr: P sa...

Jag kan inte påstå att jag är bra på just paella, har gjort det några enstaka ggr. Men en sak som jag tycker är extremt viktigt när det gäller paella är att se till att riset inte blir överkokt. Finns inget vi´drigare än när riset blir grötigt. Var heller inte snål med kryddorna, många gör felet att dom underkryddar sin mat. Och vad du än gör var inte så snål att du ersätter saffran med gurkmeja!

Lycka till Mr P

Anonym sa...

Hur kokar man körv utan att den spricker?

Mvh Påtändakocken