tisdag, april 8

Vad fan tänkte dom på?!

I går var det gitarrkurs igen vi fick lära oss spela Sommaren är kort, det gick bra som fan och var riktigt kul.
Vi fick lära oss några nya ackord, några var illkrångliga.
Men under dagen har jag funderat lite över ackordens namn, vem har egentligen kommit på dem? jag fattar ju att inte en nisse droppat alla namn, men vem, var och hur började det.
Anledningen till mina funderingar över detta är att vissa ackord har busenkla namn, typ D och G.
Men igår fick vi lära oss Ffissmaja7, Bmoll7 och Asus4....

Vad i helvete tänkte den personen som kom på detta? ville dom göra det så krångligt som möjligt eller var det sent en lördag natt efter några flaskor rötjut kanske?
Några smådeprimerade musikanter som satt och tyckte synd om sig själva och hittade på de mest korkade ackordsnamnen, allt för att öka på självkännslan en aning.
Jag menar inte nog med att dom var svåra att ta, dom är ju tom svåra att säga.
Eller var det kanske redan på vikingatiden som detta uppfanns, dom åt ju en del svamp och grejer då så det skulle ju förklarar en del isf.

Jag tycker att man skulle namnget ackorden med en siffra bara, fan vad enkelt det skulle varit.
Tänk er... 1 2 3 4 5 6 7 8 9 osv osv..... det vore något det.



Mr: P

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack tack! /Habelibabel :)

Anonym sa...

skit i namnen. nu lär du fingrarna spela ackorden istället. så sätter du nörden på plats. jag raggar på skelettfinger. alla är nöjda och glada, hehe. dax för kafferusning/Sankt Bengt