onsdag, juni 18

Har storleken verkligen någon betydelse?











Har funderat lite över det här med teknik, typ mobiler, mp3 mm. Det svänger väldigt mycket storleksmässigt bland dom produkterna, och det som är "inne" modernt idag är imorgon helt jävla passé och omodernt.

När min pappa skaffade sin första mobiltelefon var jag inte speciellt gammal den vägde säkert 4-5 kg och man fick bära med sig batteriet, jag och min storasyster slogs om att få bära den vilket inte gjorde min far något för han tyckte det var en aning genant att bära runt på den. När man väl skulle använda telefonen så tog batteriet slut väldigt fort och det var svindyrt att ringa på den, men det har ju hänt en del sen dess.
Jag hade under mina tonår en släng av "mobilfetich" jag byte mobil flera ggr per år, jag var som besatt av skiten. Mobilmodet påminner lite om klädmodet för det kommer hela tiden tillbaka, det har gått ifrån stora klumpiga till supersmå nallar. Men ett tag så skulle ju mobilerna vara stora igen, så stora att man som kille var avundsjuk på tjejerna som kunde ha sin i handväskan. Sen var det åter små tekniska prylar som gällde, mp3 spelarna/telefonerna var så små att man knappt kunde trycka in knapparna. Men just det där med att teknik blir omodernt så fort och att det ständigt utvecklas det är lite jobbigt för man kan ju aldrig få någon ting tillbaka om man skulle vilja sälja, 2:a hands värde på en 6 månader gammal mobil är ju lika med noll.

Jag skulle kunna skriva mycket mer om detta men jag måste väl försöka runda av och dra en slutsats av det hela.... Har storleken verkligen någon betydelse? Vad säger ni, ska det vara stora eller små? visst var väl tekniska prylar bättre förr, visst höll de längre? Dagens mobiler känns som om de är programmerade att gå sönder när ett års bindningstid tagit slut.
Nå vad förredrar ni, tekniken från förr eller dagens invecklade maskiner?

Inga kommentarer: