tisdag, juli 1

Står bara helt still och iakttar.....

När vi kom till stugan på Bornholm som för övrigt hade belönats med fem stjärnor så var det inte direkt ny städat, det resulterade i att min sambo och svärmor fick dammsuga, torka golv och städa toaletten. Alla i sällskapet var överens om att detta inte var rätt och att man borde klaga hos företaget vi hyrde utav, vi gick omkring i stugan och pekade och drog fingret på saker för att sedan visa hur dammigt det faktiskt var. I säkert 3-4 dagar gick vi runt och muttrade missnöjt över hur skitig stugan hade varit vid vår ankomst, men fortfarande hade ingen av oss klagat på det.

På kvällningen dagen innan vi skulle lämna stugan och Bornholm började allihopa att packa ihop sina saker och rätt som det är så stannar jag upp och tänker till, jag står bara helt still och iakttar mitt resesällskap. Jag kan knappt tro det jag ser men i stugan är det 7 vuxna människor som städar och plockar i ordning, min svärfar dammsuger frenetiskt den röda skinsoffan som stod i tv-rummet. Jag går fram till min sambo och viskar lite försiktigt i hennes öra:

- Hade inte vi betalt extra för städning?
- Jo 1200 tror jag.
Jag tittade frågande på henne samtidigt som jag sneglade på svärfar när han nu dammsög i köket, - Men din pappa dammsuger ju? Mmmmm...svarade hon.
Sen var det inte mer med det utan alla fortsatteatt städa och förbereda, så att det inte skulle vara så smutsigt när städerskan kom dagen där på.

Är inte detta fenomen så jävla Svenskt? att städa när man betalar pengar för att slippa det, när man dessutom har fått starta veckan med att städa efter de som bodde där innan oss. Och att gå runt en hel vecka och gnälla om att man borde klaga, men man vill ju inte vara till besvär, man är ju Svensk och vill ju absolut inte stöta sig med någon. Att gå och störa sig länge länge, men att aldrig våga säga något, är inte detta så typiskt jävla Svenskt?
Ja... jag tycker detta är så kul hur vi beter oss ibland, man skulle bara kunnat ha filmat alltihop så hade man haft en otroligt rolig sketch.

Inga kommentarer: