torsdag, augusti 7

Bijouterier?

Jag och familjen står i kön inne på Indiska, under tiden som min sambo betalar så sneglar jag fundersamt på denna skylt som sitter på kassadisken. Jag läser den tyst för mig själv och det är ju inga problem..... förns jag kommer till det sista ordet för det kan jag varken uttala eller förstå vad det betyder. Jag bokstaverar det för mig själv, B I J O U T E R I E R, bijouterier. Jag funderar en stund men hittar inte ordets mening i mitt ordförråd så jag viskar ordet till min sambo, men då hör kassörskan mig, hon flinar lite och förklarar ordet för mig.

Jag ler tillbaka och låtsas som att jag tycker hon varit snäll som upplyst mig sen säger jag - Då har man lärt sig något nytt idag med då. Men egentligen känner jag mig lite korkad ja lite mindre värd faktiskt, va fan visste inte jag vad bijouterier var för något för. Hatar att behöva vissa sig svag i hjärnan inför okända människor, nu kommer jag aldrig glömma ordet och jag ska försöka använda det i en mening någon dag för att testa nån polare om dom vet vad det betyder.

Vet DU vad det betyder, Bijouterier ringer det en klocka!?

2 kommentarer:

Carro sa...

vad vinner jag om jag vet det?

Anonym sa...

vafan betyder det då???